Spente skolebarn besøkte på torsdag Bolteløkka skole hvor det er flere av barna som starter på skolen til høsten. Vi vet at det er viktig å hjelpe barna å bygge bro mellom barnehage og skole. Ved å besøke skolene i nærområdene bygger vi forventninger og skape forståelse og trygghet for det nye som venter barna. Vi var så heldige å få en omvisning av en lærer som viste barna de elementære tingene, og som kunne svare på alle spørsmålene barna hadde. Vi snakket om hva et friminutt er, om skolegården, hvordan barna får egen pult, og har egen plasser i gangen. Vi fikk også besøke den ene førsteklassen hvor vi fikk høre hva de syns var spesielt gøy, og hva vi kunne lære når vi startet på skolen.
mandag 5. juni 2017
Maxibarna på skolebesøk til Bolteløkka
Spente skolebarn besøkte på torsdag Bolteløkka skole hvor det er flere av barna som starter på skolen til høsten. Vi vet at det er viktig å hjelpe barna å bygge bro mellom barnehage og skole. Ved å besøke skolene i nærområdene bygger vi forventninger og skape forståelse og trygghet for det nye som venter barna. Vi var så heldige å få en omvisning av en lærer som viste barna de elementære tingene, og som kunne svare på alle spørsmålene barna hadde. Vi snakket om hva et friminutt er, om skolegården, hvordan barna får egen pult, og har egen plasser i gangen. Vi fikk også besøke den ene førsteklassen hvor vi fikk høre hva de syns var spesielt gøy, og hva vi kunne lære når vi startet på skolen.
Småbarna på tur i skogen
Vi står på perrongen på
Nationalteateret og ser T-banene komme og suse avgårde om hverandre. Et av barna ser på
meg med spente øyne og følger nøye T-banene med blikket. Vi kommer oss på
banen, ”det kiler, sier barnet, den
hopper”.
”Vi må løfte steinen” . Vi har kommet oss til Sognsvann og er
klare for insektsjakt, insektene skal få flytte inn i terrariet så vi kan
studerer de nærmere. Vi har med et lite glass, finner oss pinner som vi kan
pirke i jorda med og er klare for leting.
Vi løfter på steiner, spente
sitter hele gjengen på huk og studerer område steinen har ligget på. Insektene
var ikke så lette å finne denne dagen men etter litt leting finner vi meitemark
og tusenbein. Vi innreder glasset med litt jord og blader så insektene skal ha
det bra på T-baneturen hjem. Turer i skogen gjør at barna
får nye miljø å utforske, motoriske utfordringer, sanseopplevelser og gleden av
å være en del av naturen. Med mange nye opplevelser, erfaringer og kunnskap
satte vi nesa hjemover og gleder oss allerede til neste skogstur!
Etiketter:
Kommunikasjon språk og tekst,
Natur miljø og teknikk
torsdag 1. juni 2017
Med naturen på nært hold i Geitmyra parsellhager
En spesiell dag for store små i Geitmyra parsellhager. I nydelig sommersol fikk barna smake på ulike urter og vekster, de plukket blomster, knyttet blomsterkranser, klatret i trærne og oppdaget et måkereir. Nysgjerrighet og undring stod i høysetet, barna søkte ny kunnskap, og sammen ble de litt klokere. De lærte litt om ruging, matingen, og om den smarte fjærdrakten til ungene i reiret. De fikk også erfare at måker er ganske aggressive i hekkeperioder da moren kom og jagde bort Isabel med kamera sitt. Viktigst av alt hadde de gode opplevelser sammen som skaper fellesskap og tilhørighet.
Etiketter:
Kommunikasjon språk og tekst,
Natur miljø og teknikk
Mauren vekkes til liv
Ved hjelp av gjenbruksmaterialer har blå avdeling laget hver sine maur som bor i maurtua, her laget av blåbær! De har den siste tiden fordypet seg i de små insektenes liv og væremåter, og lært om hierarkiet og livet i maurtua. Dette har både vekket og pirret nysgjerrighet, og vi tror barna får et nærere forhold og større kjærlighet til naturen når de undersøker og fordyper seg i livet rundt oss. På denne måten ønsker de også å ta vare på naturen fordi den er verdifull for dem.
tirsdag 16. mai 2017
mandag 15. mai 2017
Barn som mestrer gjennom kroppen
Vi er
opptatt av at barnehagen er en arena hvor vi kan sikre at alle barn får
mulighet til å være i bevegelse og fremme motorisk utvikling ved å
tilrettelegge et miljøet for alle. Ved å legge til rette for aktiviteter
som fremmer motoriske ferdigheter, får barna mulighet til å utvikle seg, og
til å oppleve at de mestrer. Å oppleve mestring kan gi bevegelsesglede,
bedre selvfølelse og motivasjon for å utfolde seg fysisk. Bevegelsesglede
vil si at det er gøy å bevege seg for bevegelsens egen skyld.
Barn
trenger å bevege seg for å skape sammenhenger mellom kropp og hjerne, for å
utforske og lære. Bevegelse er selve kjernen i hvordan barn utvikler seg
intellektuelt, emosjonelt, sosialt og fysisk. Gjennom bevegelse og sanser lærer
barna seg selv og sine omgivelser å kjenne. Barn trenger motoriske ferdigheter
som balanse, koordinasjon, oppmerksomhet og utholdenhet for å kunne fungere
godt. Et godt motorisk miljø har som mål å gi barna erfaringer med å se, høre,
røre, tolke signaler, ta avgjørelser på bakgrunn av sin tolkning. Slik kan de
utvikle seg gjennom et godt læringsmiljø med lek og aktiviteter som skaper
glede, mestring og motivasjon.
Når barna
leker i barnehagen, så bruker de hele kroppen sin, og de utfordrer seg selv til
stadig å greie nye ting. De klatrer, de henger etter armene, de løper, de
hopper og de sklir, og vi voksne skal være der for å støtte barna slik at de
får lyst til å mestre nye ting. Vi skal passe på at de ikke slår seg, men
samtidig motivere dem sånn at de får lyst til å prøve nye utfordringer. Vi
ansatte har en viktig rolle for at alle barn oppnår mestring og glede ved å være
i bevegelse. Barns aktivitetsnivå henger sammen med de ansattes kunnskap,
bevissthet, holdninger, interesser, og hva de prioriterer. De ansatte er dermed
en viktig faktor for at barn skal utvikle motoriske ferdigheter.
Skogen kaller
Vi gikk over brua, kanskje var trollet under?
Pinner ble til fiskestenger i elva, lange kvister ble samlet til kanon-hus. Ullent terreng som barna kunne utfolde seg i, avhugde trær som ble balansestokker, maur og maurtuen ble studert på nært hold og blomster ble plukket..
Da
vi kom frem til skogen, delte vi oss i grupper. Her var det mye å utforske og
oppdage. Vi fant mange maur, og en stor maurtue. Her fikk barna oppleve maurene
og deres levesett på nært hold. Noen syntes det var ekkelt hvordan maurene krøp
oppover på dem, mens andre ville holde dem i hånden. Vi voksne gikk frem som
gode eksempler, ved å fortelle at maurene bare var nysgjerrige på oss som kom
på besøk i skogen deres. Barna lærte hvordan de enkelt kan riste maurene av
seg, slik at de kunne gå videre på ferden sin. Mens vi studerte maurtua, spurte
et av barna etter dronningmauren. Denne hadde vi snakket litt om tidligere i
samlingsstundene våre. Vi fikk nå en fin og lærerik samtale om maurtua og dens
oppbygging mens vi kunne studere maurtua på nært hold. Etter hvert som oppdagelsesturen gikk videre
innover skogen hørte vi en ukjent og litt rar lyd. Vi fikk øye på en
hakkespett. Morten fortalte da om hvorfor hakkespetten hakker i trærne og barna
sto spente å fulgte med for å høre lyden og se etter hakkespetten. ”DER
VAR LYDEN IGJEN”
Videre
inn i skogen oppdaget vi en elv. Rundt elven lå det mange lange kvister. Disse
kunne være fiskestenger. Barna hev ut snøret, og prøvde lykken. Vi fikk ingen
fisk, men ett ullteppe dukket opp. Linn og noen av barna fant ut av at dette
var nok trollet sitt teppe. De bestemte seg for å være litt rampete og kastet
(det ødelagte) teppet ut i elva, så kunne trollet ha det så godt. Deretter
sprang de vekk så ikke trollet skulle se dem.
Abonner på:
Innlegg (Atom)