søndag 27. august 2017

Avlevering og trygghet


«Hade, lille venn, nå må mamma gå!»
Barna har vendt tilbake til barnehagen etter en lang ferie. Noen har byttet avdeling og andre har også byttet til en helt ny barnehage. Avleveringen kan derfor for noen være ekstra tøff. Ikke bare for barna, men også foreldre kan kjenne på det.


«Mamma, jeg vil ikke i barnehagen!» Den lille gutten tviholder rundt moren sin og sånn står de en stund, mens både jeg og mor prøver å avlede og fortelle han om alt det gøye vi skal gjøre i dag, men i dag er det ingen ord som hjelper. Mamma blir til slutt nødt til å løpe av gårde for å rekke bussen til jobb, og gir gutten sin en siste klem. Han blir plassert trygt i fanget mitt, men aller helst er det hos mamma han vil være. Tårene triller, han vrir seg rundt og roper høyt etter mamma. Mamma snur seg mot oss en siste gang og vinker. Gutten hopper ut av fanget mitt og løper opp mot porten hvor mamma nettopp gikk ut. Der står han en stund og titter med tårer i øynene, mens jeg holder rundt han. «Jeg savner mamma!», sier gutten. «Jeg skjønner det, men hun kommer tilbake senere i dag, og i mens så skal vi ha det gøy i barnehagen!» Jeg løfter den gråtende gutten opp og tar han med inn. Vi sitter inne en stund og jeg holder rundt han til han har roet seg ned. Jeg finner så frem en eventyrbok og etter et par minutter så sitter gutten og forteller meg om skumle troll og farlige ulver med stor innlevelse og iver, og den triste avskjeden er glemt!

Vi forstår godt at mange synes det er tøft å levere barnet sitt i barnehagen. Dere overleverer tross alt det mest dyrebare dere har til oss. Derfor er det veldig viktig at vi har en god kommunikasjon slik at dere blir trygge på oss. Mens noen barn løper rett inn på avdelingen og «eier» barnehagen fra første stund, er andre mer engstelige og klamrer seg til mamma eller pappa. Da kan det være ekstra vanskelig å gå. Men også ekstra viktig å ta avskjeden på en ordentlig måte, og vår erfaring er at en rask og tydelig avskjed er det beste. Gode avskjedsrutiner gjør barnet trygge og det kan være lurt å forberede barnet på avskjeden før dere leverer om morgenen. Når man som foreldre har vanskeligheter med å gå fra barnet sitt, utstråler man det gjennom kropp, ansikt og gjennom tale, og det er lett å overføre disse følelsene til barnet, da barnet leser kroppsspråket vårt. Vår jobb er å møte dere og barna deres på en best mulig måte, slik at vi kan skape tillit, trygghet og gode rammer ved levering. Dere skal alltid føle at barnet deres blir møtt på en varm og god måte. Når dere går fra det gråtende barnet deres, så kan dere stole på at vi gjør alt vi kan for at barnet deres skal føle seg sett, og samtidig få den omsorgen og trøsten det trenger gjennom at vi er tilstedeværende, lyttende og anerkjennende voksne i en sårbar situasjon. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar