Gjennom
arbeid med prosjekter ønsker vi å realisere noen av de målene vi har for det
pedagogiske innholdet. Prosessene i prosjektarbeidet vil hele tiden stå
sentralt, og være der hvor resultatene kommer til syne.
Barns medvirkning
Sentralt i våre prosjektarbeid står barns medvirkning. Med barns
medvirkning mener vi at barna skal være en del av demokratiske prosesser, både
i prosjektene og gjennom barnehagedagen. Dette krever reflekterte ansatte, og
et klart og definert syn på barn. Vårt mål er å følge barnets tempo, være opptatt av
barnets deltagelse og mestring, og at vi skal lære i fellesskap sammen med barna.
De
voksne har ansvar for å lytte til hele barnet. Ikke bare til hva barna sier med
ord, men også lytte til hva barna ikke sier, hva de uttrykker i lek og
handling. Den aktive lyttingen
hos de voksne bidrar f. eks til valg av tema for prosjekt, innhold i prosjekt
der tema allerede er valgt, og den er med på å vise veien videre i et
prosjektarbeid.
Vi vil i barnehageåret 2013
gjennomføre 3 ulike prosjekter, som alle vil ha en egen prosjektplan med mer
grundig innføring i teoriene og pedagogiske tanker bak temaene, og som vil
avsluttes med en prosjektevaluering. Intensjonen er at vi skal bruke denne bloggen som et sted å dokumentere prosesser i prosjektarbeidene.
Forut
Barnehagen er
med på FORUT sin barne-aksjon, et solidaritets prosjekt som er med og sprer
tanker om medmenneskelighet og solidaritet, men også vekker nysgjerrighet i
forhold til andre kulturer og væremåter. Vi følger et barn
(hovedpersonen/personene i hver aksjon) og aksjonen følger barna videre i
livet. Barnehagen får til-sendt et pedagogisk opplegg om barna og landsbyen
det tilhører. Med dette får barnehagen tilgang til film, CD, forteller ark og
veiledningshefter til bruk i arbeidet. Prosjektet bidrar til å informere barna
om globale forskjeller, ulikheter og sammenhenger på et nivå som barn i
Norge forstår og synes er spennende.
I år lanserer FORUT en barne aksjon fra Afrika. I
aksjonen "Landsbybarna i Bawatele" møter vi flere barn i en liten
landsby ikke langt fra Malawis hovedstad Lilongwe. Hovedpersonen i prosjektet
er 4 år gamle Lines. I Bawatele handler mye av hverdagen om regntida som gjør
at det gror i maisåkeren og at det spirer i de store mangotrærne. Om man ønsker ytterligere informasjon, kan man gå inn
på nettsiden: www.forut.no
Prosjekter 2014
v «Nysgjerrigper»
En nysgjerrigper
er en som tør å stille spørsmål, og som vil ha svar på det hun eller han lurer
på
Vi skal i dette
prosjektet ha fokus på barns iboende undring, og stimulerer barnas
nysgjerrighet. Dette skal vi gjøre gjennom eksperimentering, og det å se sammenhenger.
Vi skal oppmuntre til at barna får være små forskere, med fokus på natur,
miljø, teknikk og antall, rom og form. Gjennom eksperimenter skal vi beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verden som luft,
vann, vekt og lyd. Vi skal eksperimentere med rommet, systematisere, fremme og være oppmerksomme på barns matematiske
lek. Og vi skal forske på det vi lurer på sammen ved å bruke bla digitale
hjelpemidler. Barna viser oss veien underveis. Konkrete metoder kommer i
prosjektplan.
v «Jeg gikk en tur på stien»
Nytt liv,
det spirer og gror!
Dette prosjektet starter på våren, og vi skal ha fokus på å være
oppmerksomme på forandringer i naturen. Barna skal bli kjent med og få
forståelse for ulike planter og dyr, og hvordan de selv er en del av
sammenhenger i naturen. Vi skal filosofere om fødsel, vekst, aldring og død, og
bruke naturen aktivt i arbeidet. Avdelingene skal sammen med barna undre seg
over livet til innsekter og planter barna interesserer seg for, og få en
begynnende forståelse for bærekraftig utvikling. Hver avdeling finner sine
forskningsområder innenfor dyre- og planteriket. Sammen skal vi lete etter
vårtegn. Metoder kommer i egen prosjektplan.
v «Barn av regnbuen»
Dette vil være et
prosjekt som hovedsakelig vil handle om solidaritet på tvers av ulike kulturer.
Barna skal få kjennskap til andre kulturer gjennom FORUT- prosjektet, og i
forbindelse med FN dagen vil vi ha fokus barns rettigheter. Vi skal vektlegge
at barnehagen er en viktig arena for møter mellom ulike språklige og kulturelle
bakgrunner. Vi skal undersøke forskjeller mellom kulturuttrykk gjennom mat,
språk, omgivelser og hverdagsliv. Samtidig vil vi ha fokus på det som er likt
og felles. Barna skal få oppleve mer av mangfoldet verden byr på gjennom undersøkelser.
Vi ønsker at de skal få en opplevelse av at de kan gjøre en forskjell for andre
barn som trenger det. Vi skal følge et barn i et annet land gjennom tilsendt pedagogisk
materiell, og på denne måten lære oss om livet et annet sted i verden.
Avdelingene finner sine områder barna kan identifisere seg med, og bruke dette
til skapende virksomhet. Vi ender prosjektet med en utstilling med det barna
har skapt, til inntekt for FORUT i slutten av november.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar