Et vanlig
spørsmål fra oss voksne til barna er «hva leker dere?» svaret er veldig ofte,
«vi leker ikke, vi jobber, bygger, øver etc.»
Jeg spør
ikke lenger hva de leker, men hva de holder på med. Barna gjør så mye mer enn å
«bare» leke når de har tid og rom. Det ser ut som lek for oss, men det er bare
barn som kan definere hva som er lek og ikke.
Jeg så
to barn i sandkassen, så jeg spurte hva de holdt på med. De lagde
en vulkan. Dette var ikke lek, men en skikkelig konstruksjonsoppgave som
innebar konsentrasjon, nøyaktighet og tålmodighet. Det var ikke lett å lage et
krater midt i sandhaugen når sanden var litt tørr. Veggene falt stadig vekk
sammen, og guttene måtte begynne på nytt. Jeg samlet sammen et par til av
guttene, og lurte på om de kunne hjelpe til med vulkanen, og så skulle jeg lage
lava til dem etterpå. Guttene var med, og veldig glade for jeg har nemlig lovet
lava siden i høst, og i dag skulle det endelig skje! Så noen begynte å lage en
supervulkan, mens jeg fikk sendt en liten delegasjon ned til butikken for å
kjøpe inn det vi trengte til lava.
Når vulkanen var ferdig tok jeg frem
bakepulver og eddik, barna var relativt skeptiske og trodde ikke på at jeg
kunne lage lava med de to ingrediensene. Jeg derimot var såpass sikker på at det
skulle komme lava ut av vulkanen, så jeg ba barna om å holde avstand så vi ikke
smeltet bort klær og sko. Lava
ble det, selv om den ikke smeltet bort noe, og den var litt brun i fargen. Vi
hadde nok til å lage en til, så aktiviteten som de to barna hadde startet,
endte opp i et eksperiment som nesten alle majorene var med på sammen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar