tirsdag 28. mars 2017

Hverdagspedagogikk



Det er håpefulle blikk og nesten bedende ønsker idet døra til avdelingen går opp og tralla skal inn på kjøkkenet. Maten skal settes i kjøleskapet og oppvasken må settes over. Det er ivrige hjelpere som er nysgjerrige på hvor de ulike tingene skal, de er oppriktig opptatt av at dette skal gjøres riktig og de er ikke redde for å ta i et tak! Her skal det jobbes!


-          Hvor skal denne, Hanne?
-          På benken.
-          På benken?

-          Ja, der borte.

De krysser gulvet flere ganger og når alt er på plass er det belønningen igjen. Å få trykke på knappen til oppvaskmaskinen. Den lyser grønt til vanlig og bytter til blått når vi skrur den på. I tillegg begynner det å bråke, så her er det mye spennende for en toåring! På vei ut av kjøkkenet er det alltid veldig fristende å åpne den store skuffen med kjøkkenutstyr. Her er det både sleiver, øser og visper. Men det får bli en annen gang for vi har så mye vi skal utforske ute

I det vi kan kalle hverdagspedagogikken ligger det mye læring, mestring og ikke minst glede, kanskje spesielt for vår aldersgruppe. De elsker å få ta del i de såkalte ”voksentingene”, det ser vi tydelig i leken som utspiller seg på avdelingen. De leker matlaging, familie og søppelbil. Det er de helt dagligdagse tingene som inspirerer til lek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar