Tidligere
har vi skrevet om miljøet på avdeling, og hvordan vi planlegger dette i
forhold til hva vi ønsker at det fysiske miljøet skal appellere til. Hvilke
inntrykk barna får i det de kommer inn i et rom, vil påvirke leken deres. Det
samme gjelder de lekene vi setter frem og har tilgjengelig på avdelingen. Ulike
leker og materialer gir barna ulike opplevelser og erfaringer. Både innenfor
leken, men også i forhold til kreativitet. Gjenbruksmateriale kan også brukes
til lek. Disse materialene er ikke bare kjønnsløse, at de ikke kan
kategoriseres som ”typiske jente eller gutte leker”, men de gir også barna
muligheten til å selv bestemme hva det skal være og brukes til i leken. Det er
veldig spennende å se hva barna gjør når de får en boks med ulike korker og
skjeer satt foran seg. Det de enkelte barna gjør fra gang til gang kan også
endre seg, nettopp fordi materialene ikke forteller dem hva de skal forestille
eller brukes til.
Første gang vi lekte med disse materialene startet barna nesten med det samme å sortere skjeene og korkene hver for seg. Deretter i farger. Dette uten noe instruksjoner fra oss. De telte og satte sammen korkene til ulike former og mønstre, og utforsket med de ulike størrelsene og formene. For hver gang vi har tatt frem disse materialene har barna brukt dem annerledes, og det er gøy å se hvordan leken og kreativiteten utvikler seg. Sist vi lekte med dem, satte noen seg ned å sorterte og lagde slanger av korkene. Her satte jeg meg sammen med barna og satte sammen korkene selv til blomster og biler for å inspirere barna. Andre barn tok med seg noen korker bort til bondegården hvor de lekte at de var dyr. Når barn klarer å forestille seg at et element er noe helt annet, "late som leken", Har de tatt et viktig steg i lekeutviklingen, og udefinerte materialer og leker kan bidra til denne utviklingen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar