I uken som var har vi på Gul utforsket mye innen
formgivnings aktiviteter relatert til FORUT-prosjektet vårt. Under prosjektet
ønsker vi at barna skal bli kjent og få en førstegangserfaring med dyr som lever i
Sri Lanka gjennom samtale, lek, videoklipp, bøker og formingsaktiviteter. Vi
har i første omgang hatt fokus på apekatter, påfugler og skilpadder. Barna
benevner dyrene ofte, ser på bilder og konkreter som vi har på avdelingen.
Under prosjektet ville vi at barna skulle få eksperimentere og oppleve med alle
sansene; kjenne, smake, klemme og utforske på nye materialer, farger,
overflater og mønstre, og da med hovedvekt på gjenbruksmateriale. Når vi
arbeider med kreativiteten så vil barnas kreative prosess alltid stå i fokus
foran produktet.
Gjennom kroppslige aktivitetene blir barn kjent med hvilke muligheter
materialene byr på, og med sine egne evner som å løfte, vri, dra osv.
Verbalspråket og barns kroppslige erfaringer støtter hverandre gjensidig,
samtidig som barna gjennom fantasi og kroppslige metaforer skaper koblinger
mellom gamle og nye erfaringer. På denne måten forhandler barn nye meninger.
Motstand i materialer kan sette i gang problemløsning og
kreativitet. Kvaliteten på samspillet mellom barn og voksen er avgjørende
for hvilke nye forståelser barne får. Den voksnes holdninger, uttrykt blant
annet gjennom kroppsspråket, er grunnleggende for at barns skal kunne føle at
det er lov å prøve seg frem innenfor de mulighetene materialene og redskapene
byr på. På samme måte er også den voksnes valg av materialer og verktøy av
betydning for hvilke typer læring som kan oppstå
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar