Barna på småbarnsavdelingene elsker bøker,
fortellinger og eventyr. Høytlesning i ring eller bare godt plassert på fanget
til en voksen. Samtaler rundt det vi ser på bildene, gjenfortelling eller skape
vår egen historie i felleskap. En annen populær formidlingsmetode er
eventyrfortelling med konkreter. For oss
er det viktig å bruke litteratur som virkemiddel for å stimulere barnas
språklige ferdigheter, men fokuset på litteratur har også en annen viktig
rolle, nemlig det å hjelpe barna til å bli enda bedre lekere. Det litterære
felleskapet, samtalen og gjenfortellingen av eventyr og bøker gir felles
erfaringer og skaper en viktig felles plattform for samspill og lek. Barna øver
fantasien og får erfaring med å følge en handlingsrekkefølge fra begynnelse til
slutt. Barn trenger referanser for å få ideer til lek, det vil si få kjennskap
til historielinjer som flere har fått med seg, noe som gir dem en felles
opplevelsesverden hvor de kan møtes på lik linje. Vi ser at litteratur bringer
barn sammen i lek på tvers av kjønn og eksiterende relasjoner. Barn som
vanligvis ikke leker sammen og barn som ikke ikke har så mye språk finner
plutselig hverandre gjennom disse viktige felles referansene som litteraturen
gir oss.
-Tripp trapp, tripp trapp
-Hvem er det som tramper på min bro
-Det er bare meg, den minste bukkene
bruse som skal til seters for å gjøre seg fet
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar