tirsdag 23. februar 2016

Å skape felles





Barna på Blå avdeling har engasjert seg stort i prosjektet vårt om dinosaurer. Det er spennende å se på bilder og filmsnutter, se i bøker og høre historier om dem. De er opptatt av hvordan de ser ut og barna er med på å beskrive de ulike delene av dinosaurene. De sammenligner t-rex og langhalsen som er de dinosaurene vi har hatt fokus på så langt. I dette prosjektet har vi fokus på gjenbruksmaterialer og vi ønsker å bruke det både i lek og i skapende prosesser gjennom formingsaktiviteter. Et annet fokus vi har i dette prosjektet er det å skape noe i fellesskap. For eksempel lagde hver av de to turgruppene en langhals i fellesskap forrige uke. De jobbet med hver sin del av dinosauren før vi satte den sammen i etterkant. Denne uken har alle på blå avdeling vært delaktig i å lage en stor t-rex. På tirsdag begynte den ene gruppen med å finne frem og velge ulikt gjenbruksmateriale som kunne passe til en t-rex, og på torsdag fortsatte den andre gruppen med å sette sammen og lime på de ulike delene. 
Formingsaktiviteter har ofte som mål at hvert barn skal lage en spesifikk ting hver, en prosess de da i hovedsak går igjennom alene, selv om de sitter sammen med andre barn som lager det samme. Det å lage noe som er sitt eget, å mestre oppgaven og sitte igjen med et produkt man kan ta med seg hjem er god følelse. I dette prosjektet fokuserer vi derimot på hva man kan oppnå gjennom å skape felles. Å jobbe sammen med et produkt skaper et fellesskap alle er en del av. Barna går sammen igjennom en prosess, noe som gjør at de lettere kan relatere seg til hverandre. Fellesskapsfølelsen er viktig for barna, en stor del av barnas trivsel og viktig å jobbe med. Aktiviteter som dette kan bidra til å styrke dette fellesskapet. Elementet vi samarbeider om, blir en del av vårt miljø på avdelingen, noe alle har bidratt med å skape. Alle har gjort en del, og uten den enkeltes bidrag hadde ikke resultatet blitt slik det er blitt. Produktet blir noe alle kan glede seg over og være en del av. Under prosessen ser vi også et større samarbeid mellom barna og mer kommunikasjon som følge av dette. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar