tirsdag 2. februar 2016

Maxibarna øver seg med verktøy





I uken som var  har barna fått bedre kjennskap til forskjellige verktøy og redskaper som man bruker i sløyd. Barna har vist stor interesse, og fasinasjonen for hammer, sag, boremaskin m.m har vært stor.  Dette er vel egentlig ikke så rart.  Barn har alltid vist en stor begeistring for redskaper, verktøy og duppedingser. En mix-master som rører, en sirkelsag som kutter tre-kubber , vaskemaskinen, boret, hammeren og ikke minst sagen. Hva har alle disse tingene felles? De er store og små verktøy som barna ønsker å forstå og mestre.

Denne uken har vi gitt barna mer konkret erfaring med verktøy de kan bruke for å bearbeide ulike materialer, samt forsøkt å lære oss nye begreper og vi har erfart hva de forskjellige redskapene kan brukes til. Vi har også sett nærmere på og samtalt om hvordan et verktøy kan være en forlengning av en hånd.
Hva er forskjellen på en spiker og en skrue? Hva trenger man dem til? Kan man bruke spiker og skruer til ulike materialer?

Når vi har tilrettelagt for at barna kan bruke redskaper som kniv, hammer, spiker og sag, lærer barna teknikker som for eksempel å øve øye – hånd koordinasjon og kroppsbeherskelse. Dette er ferdigheter de kan ta med seg i konstruksjonslek. Vi håper at vi kan inspirere til mer verktøyforståelse og  ytterlig snekker-interesse i ukene fremover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar