tirsdag 9. februar 2016

Hva er matematikk i barnehagen?






Gymrommet i barnehagen inviterer til mye variert lek, både fysisk lek, konstruksjonslek og rollelek. Men også flere andre ferdigheter utvikles og prøves ut her noe dere nå skal få høre en liten historie fra Blå avdeling
Ada og Sophia bygger tårn med puter i ulike størrelser. De legger annenhver pute oppå hverandre, men når de kom til pute nummer 4-5 raser tårnet. De starter på nytt, og det samme skjer en gang til. Dette gjentar seg tre ganger før Ada stopper opp, ser på putene og tårnet de har begynt å bygge før hun utbryter: De største putene må først!
Ivrig tar hun den største puten hun ser og starter på et nytt tårn ved siden av. Sophia observerer litt før hun raskt løper rundt og samler inn store puter. De legger annenhver nå også, og diskuterer underveis hvilken størrelse som skal komme etter. Stolt ser de på verket sitt. SE! Roper de og ser mot meg.
Jeg smiler og sier: Så flott tårn dere har bygget, hvordan fikk dere til det?
Vi la de største putene først svarer de og begynner å telle antall puter. Sju puter er det!
Det var mange puter! sier jeg.
Men jentene gir seg ikke der. De vil ha flere puter på. De prøver å legge en opp, men tårnet raser gang på gang. De er akkurat ikke høye nok. De stopper opp igjen, begynner å bygge tårnet på nytt, men denne gangen skyver Sophia en grønn krakk mot tårnet. SE! Roper hun mot Ada. Ada tråkker opp på krakken og får lagt to puter til på tårnet. Det er komplett. Begge jentene smiler og ler mens de ser på hverandre og tårnet de har bygd sammen.
Dette er matte i praksis, øving i logisk tenkning. Barn som utprøver hypoteser, finner løsninger på problemer, teller, vurderer størrelser opp mot hverandre og samarbeider. Eksempler på dette er mange og de skjer hver eneste dag i større eller mindre grad og omfang. Ofte er dette noe barna i gang setter selv, på eget initiativ på grunn av interesse og nysgjerrighet. Det er viktig at barna får prøve ut selv, uten for mye innblanding og hjelp av oss. Det gir stor mestringsfølelse når barna har klart å finne løsninger helt selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar