Adventstiden på Blå er preget av ro
og hygge, og vi har et fokus på samhold og fellesskap. Vi tar oss god tid til å
kose oss sammen, for dette er tiden for å ta vare på hverandre og se de gode
verdiene hos seg selv og andre. Vi tenner adventslys, leser julefortellinger,
synger julesanger, lager julegaver og baker julekaker. Hver dag i samling får
barna trekke en lapp med navnet til det barnet som skal få pepperkaken sin i
julekalenderen, og samtidig får dette barnet vise frem gaven de har tatt med
til den omvendte julekalenderen. Vi samtaler med barna om det å gi og glede de
barna som ikke har det like godt som oss, og barna setter stolt ord på at deres
gamle leke skal gis bort til en liten jente eller gutt som ikke har så mange
leker som dem selv. Julemåneden
på Blå er også preget av å dele felles opplevelser og skape julestemning
gjennom turer og arrangementer. Vi har allerede hatt en fantastisk Lucia
feiring, og vi voksne var så stolte av de små, etter all øvingen med sang og
oppstilling, så rundet de av med en herlig oppvisning sammen med de største
barna. Vi har også vært på Ekeberg gård hvor barna fikk møte dyrene og gå i
fjøsen. Det var en ivrig gjeng som viste mye omsorg, varme og glede i møte med
hester, sauer og geiter. Takk for at vi får dele så mange fine
opplevelser med de herlige barna deres - vi er heldige!
tirsdag 19. desember 2017
tirsdag 12. desember 2017
Førjulsaktiviteter for Maxibarna
Denne uka har julestemningen sneket seg inn på
Grønn avdeling. Vi besøkte julemarkedet ”Jul i vinterland” på Karl Johan, og her var det mye fint å beskue. Høydepunktene
fra markedet var et stort is-slott og en snakkende elg. Vi gikk gjennom markedet-og så spiste vi nista vår foran stortinget. Det ble også en liten smultring til
hver som jeg kjøpte til barna fra en av de fristende bodene. De eldste barna har tradisjons tro også vært på Bislett
for å kjøpe årets juletre til barnehagen. Det er forventningsfulle barn som
velger årets tre og som bærer det bort i barnehagen. Det er viktig med felles markeringer før jul hvor vi skaper spenning og glede rundt de norske juletradisjonene!
Majorene til Ekeberg gård
Turen denne uka gikk til Ekeberg Gård til stor begeistring for barna. Her fikk vi hilse
på sauer, høner, påfugler, griser, geiter og hester. Vi møtte både den lille
og den store bukkene bruse i følge barna, så det var ekstra stas.
Det var mange små trillebårer og spader tilgjengelig på området, så å
måke snø og sauebæsj var nesten mer spennende enn dyra til tider. Barna
liker ofte å gjøre det som de voksne gjør, så når det fantes utstyr og
redskap i passe størrelse for dem, så er det ikke rart at det også ble en gøy
aktivitet å ta seg til.
torsdag 23. november 2017
Pepperkakekalender
Vi er allerede i gang i barnehagen med å skape forventninger og gi barna juletradisjoner. Desember fyker avsted og vi må være klare til neste fredag. Hvert år har vi i tillegg til Omvendt julekalender (hvor vi gir bort gaver til freselesearmeen) en pepperkakekalender. Barna elsker å kikke på denne og venter forventningsfullt til det er deres dag å trekke, mens rommet fylles av julelukt. Vi har har bakt, hørt på julemusikk og smakt på pepperkakedeig i dag på Rød og Blå avdeling.
Etiketter:
Etikk religion og filosofi,
Kropp bevegelse og helse
mandag 20. november 2017
Den første snøen
Snøen som dalte ned på tirsdag gjorde turen til skogen for maxibarna helt fantastisk. Barna lagde enorme snøballer som de
trillet ut i elva, de tok rennafart og kastet seg utfor den gigantiske
akebakken og vi varmet votter, hender og føtter på bålet vårt.
- Hanne, se! Når jeg ruller snøballen her nede
kommer gresset frem! Se da!! Barna ropte til hverandre, de var så oppspilte at de
ikke visste hvor de skulle gjøre av seg! Vi var ikke tilbake før halv tre fordi vi hadde så gøy.
Også i barnehagen var det stas. Barna flokker seg mot vinduet på midtrommet og
titter ut, med et blikk fylt av glede og nysgjerrighet! På tirsdag kom endelig
snøen, bare synd at den forsvant så fort. Det første snøfallet var veldig stas
for for barna, og det ble et gledens møte for alle, og de utforsket snøen på
ulike måter.
Enkelte av barna var
mest opptatt av å smake på nysnøen. De klarte virkelig ikke å dy seg, jeg tok
dem flere ganger i og proppe munnen full av snø, det var vanskelig å stoppe
dem. Som Thomas så fint sa på engelsk når jeg spurte hvordan det smakte: «Linn, its delicious, you should try it!»
Andre var mest
opptatt av å ake. De kastet seg utfor akebakken i full fart, fikk aldri
nok, om igjen og om igjen. Flere av barna ble med, og de lagde lange tog som de
kjørte sammen i nedover bakken.
Julianne satt raskt i
gang å inspirere barna til å lage snømenn, og en hel hær av små snømenn dukket
opp på uteområdet. Barna var veldig ivrig på å rulle snøballene, de holdt på
lenge.
Enkelte syns det verste
med snøen var å måtte ha på seg votter og vi hadde noen kamper på det. Og etter
noen runder med å ta av og på seg votter, innså de til slutt hvor lurt det var
å ha de på. Et barn kom bort til meg og sa: «Linn, du hadde rett, jeg har det mye
gøyere i snøen med vottene på. Da blir jeg ikke kald! Så nå skal jeg være glad
og lage et Elsa is-slott!»
To av guttene fant fort
ut at det var gøy å kaste snø på hverandre, og de fikk med seg en gjeng på
snøballkrig. De erfarte fort at det var kaldt og litt ubehagelig å få snøen i
ansiktet, så etter hvert måtte vi ble enige om noen regler for leken.
En gutt var mest opptatt
av å samle mest mulig snø opp i bøtta si, for så å helle snøen i en stor haug
ut over det stedet han pleier å finne mark. Han mente at marken måtte få litt
snø å leke med. Han ventet en stund på at marken skulle dukke opp, men innså
tilslutt at den likte seg best under bakken i kulda.
Etiketter:
Kropp bevegelse og helse,
Natur miljø og teknikk
onsdag 15. november 2017
Udefinertbart materiale i lek
Tidligere
har vi skrevet om miljøet på avdeling, og hvordan vi planlegger dette i
forhold til hva vi ønsker at det fysiske miljøet skal appellere til. Hvilke
inntrykk barna får i det de kommer inn i et rom, vil påvirke leken deres. Det
samme gjelder de lekene vi setter frem og har tilgjengelig på avdelingen. Ulike
leker og materialer gir barna ulike opplevelser og erfaringer. Både innenfor
leken, men også i forhold til kreativitet. Gjenbruksmateriale kan også brukes
til lek. Disse materialene er ikke bare kjønnsløse, at de ikke kan
kategoriseres som ”typiske jente eller gutte leker”, men de gir også barna
muligheten til å selv bestemme hva det skal være og brukes til i leken. Det er
veldig spennende å se hva barna gjør når de får en boks med ulike korker og
skjeer satt foran seg. Det de enkelte barna gjør fra gang til gang kan også
endre seg, nettopp fordi materialene ikke forteller dem hva de skal forestille
eller brukes til.
Første gang vi lekte med disse materialene startet barna nesten med det samme å sortere skjeene og korkene hver for seg. Deretter i farger. Dette uten noe instruksjoner fra oss. De telte og satte sammen korkene til ulike former og mønstre, og utforsket med de ulike størrelsene og formene. For hver gang vi har tatt frem disse materialene har barna brukt dem annerledes, og det er gøy å se hvordan leken og kreativiteten utvikler seg. Sist vi lekte med dem, satte noen seg ned å sorterte og lagde slanger av korkene. Her satte jeg meg sammen med barna og satte sammen korkene selv til blomster og biler for å inspirere barna. Andre barn tok med seg noen korker bort til bondegården hvor de lekte at de var dyr. Når barn klarer å forestille seg at et element er noe helt annet, "late som leken", Har de tatt et viktig steg i lekeutviklingen, og udefinerte materialer og leker kan bidra til denne utviklingen.
Barn og bøker
Barna på
Blå er veldig glad i å lese og se i bøker. Vi voksne har daglig spontane eller
planlagte høytlesningstunder med barna. Det er også populært og sitte å titter
i bøker uten en voksen, da ser, snakker og undrer barna seg om alt de ser på
bildene. Med utgangspunkt i barnas interesse for bøker har vi nå laget en liten
lesekrok på avdelingen. Og vi har i den anledning også måtte snakke med barna
om hvordan vi behandler bøker med respekt. I lesekroken har vi satt opp en
hylle med de mest populære bøkene og gjort det ekstra hyggelig med puter og
tepper på gulvet. Å ha et eget rom å lese i er en stor
fordel, da avbrudd og støy ofte kan ødelegger for leseopplevelsen og
leseforståelsen. En krok innredet med tanke på lesing gir konsentrasjon og
ro rundt aktiviteten.
Å lese for barn har mange positive effekter. Der er
med på å skape samhørighet, felles referanser og gode opplevelser mellom barn
og voksne. Skriftspråk i bøker har et rikere utvalg
grammatiske strukturer, større ordforråd og en tydeligere struktur enn i
muntlig hverdagsspråk som barnehagen vanligvis preges av. Et av flere viktig
argument for å lese for barn i barnehagen er at barna blir kjent med
skriftspråket vårt gjennom lesingen. De utvikler samtidig ordforrådet, setningsstrukturen og sjangerkompetansen sin ved å bli lest for. Og ikke minst ved
at vi er engasjerte og leseglade voksne, så er vi med på å fremme barnas egen
interesse rundt bøker og bidra til økt leselyst.
Abonner på:
Innlegg (Atom)