Noe av det aller beste med å jobbe med barn er å se dem når
de mestrer noe. Det skal ikke mye til, bare litt motivasjon og tilrettelegging.
Bare gi dem den siste dytten.
I løpet av uken har vi sett flere barn som lyser opp rom og
uteplassen når de opplever mestringsfølelsen. Et av høydepunktene var ved et av
måltidene hvor det ble helt stille når alle skulle smøre maten sin. Alle
konsentrerte seg virkelig for å klare selv, og med litt oppmuntring og
påminnelse om «hvordan gjør man dette igjen?» så var det to av gutta som
plutselig hevet hodet og utbrøt nærmest i kor «Egil! Se, jeg har klart å smøre
brødskiva helt selv!».
Det er ikke bare ved matbordet mestringsfølelsen kommer frem, det
er også etter at de har klart å ta riktig sko på riktig fot, det er etter å ha
besteget klatretårnet eller bygget tidenes bondegård. Man lærer gjennom. Å lære
er å gjøre seg erfaringer i prosessen til å mestre nye ting og tilegne seg nye
kunnskaper. Mestringen øker barnas selvtillit, gir erfaringer og motivasjon til
å løse andre utfordringer. Den støtten, oppmuntringen og tilretteleggingen som
vi i barnehagen gir barna er avgjørende for mestringsfølelsen. Det er også en
hårfin balanse i det å finne oppgaver som er utfordrende nok, men samtidig ikke
for vanskelige.
Det er ikke bare det å lære seg nye ferdigheter som er viktig.
Erfaringen i at man ikke alltid kan klare noe på første forsøk, men må prøve
igjen er viktig. Det å ha troen på seg selv. Man lærer også betydningen av å
være konsentrert og følge råd fra noen som vet hva som skal til. Det å mestre
noe sammen skaper tillit og er en faktor til et bedre samspill mellom barn og
voksne.
«Barna
skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial
samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger.»
- Rammeplan for barnehagen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar