Denne uken har vi på grønn avdeling virkelig tatt tak i fargeblyanten.
Vi ser at det flere av barna som elsker og tegne, men også noen som er usikre
på blyantgrepet eller bare velger bort tegning i det store og hele. Vi har satt
fokus på å skape forutsetning for mestring for alle, så vi har kopiert ut en
del fargeleggings ark. På denne måten kan alle delta ut i fra sitt eget nivå og
samtidig føle mestring og felleskapet rundt bordet. Fargeleggingsarkene er
barna selv med å velge ut og skrive ut slik at de får et eierskap til selve
prosessen. Å kunne tegne er ingen selvfølge og det er noe som må øves på over
tid. Gjennom tegningen får barn også kommunisert og uttrykt seg på en annen
måte. Leken kommer i stor grad frem i tegningene til barn, den livsviktige
leken. Det er gjennom leken barn lærer og setter hendelser i systemer. Enten
det er selvopplevde, observerte eller hentet fra fantasien. Å kunne leke
gjennom et kunstnerisk uttrykk er i seg selv meningsfylt og gledskapene, men
det gjør at vi også får mer tilgang til tankene til barna og hva som opptar
dem. Derfor vil vi fortsette og rydde plass til fargelegging og tegning i tiden
fremover. Og jo bedre man mestrer blyanten, jo lettere vil også bokstavene ta
form når skolen står for tur. Vi øver også på å kjenne igjen sitt egen navnbilde
og skrive navnet på tegningen med «øvelappen», som nevnt tidligere.
«Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og
tekst skal barnehagen bidra til at barna utforsker
og gjør seg erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som
lekeskrift, tegning og bokstaver, gjennom lese-
og skriveaktiviteter.»
(Rammeplanen for barnehager 2017)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar