torsdag 30. august 2018

Maxibarna og organiserte bordaktiviteter





Denne uken har vi på grønn avdeling virkelig tatt tak i fargeblyanten. Vi ser at det flere av barna som elsker og tegne, men også noen som er usikre på blyantgrepet eller bare velger bort tegning i det store og hele. Vi har satt fokus på å skape forutsetning for mestring for alle, så vi har kopiert ut en del fargeleggings ark. På denne måten kan alle delta ut i fra sitt eget nivå og samtidig føle mestring og felleskapet rundt bordet. Fargeleggingsarkene er barna selv med å velge ut og skrive ut slik at de får et eierskap til selve prosessen. Å kunne tegne er ingen selvfølge og det er noe som må øves på over tid. Gjennom tegningen får barn også kommunisert og uttrykt seg på en annen måte. Leken kommer i stor grad frem i tegningene til barn, den livsviktige leken. Det er gjennom leken barn lærer og setter hendelser i systemer. Enten det er selvopplevde, observerte eller hentet fra fantasien. Å kunne leke gjennom et kunstnerisk uttrykk er i seg selv meningsfylt og gledskapene, men det gjør at vi også får mer tilgang til tankene til barna og hva som opptar dem. Derfor vil vi fortsette og rydde plass til fargelegging og tegning i tiden fremover. Og jo bedre man mestrer blyanten, jo lettere vil også bokstavene ta form når skolen står for tur. Vi øver også på å kjenne igjen sitt egen navnbilde og skrive navnet på tegningen med «øvelappen», som nevnt tidligere.

«Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna utforsker og gjør seg erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som
lekeskrift, tegning og bokstaver, gjennom lese- og skriveaktiviteter.»

 (Rammeplanen for barnehager 2017)

Barna har også alle fått sitt eget navn skrevet på en laminert lapp. Den kan de ta med seg når de øver seg på å skrive navnet sitt på kunstverkene sine, eller bare har lyst til å øve. Navnene står også på veggen også slik at de blir kjent med ordbildet av sitt eget navn. Det er også ferdig klippet bokstaver som de selv kan lime og lage ord med. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar