Gleden i å mestre, følelsen av nærhet og omsorg, gleden over
å møte vennene dine som venter på deg hver eneste dag, følelsen av at noe er
gøy og meningsfullt, humor og varme. Frykten i det du faller i en bakke,
frustrasjonen i å ikke klarer å kle på seg utedressen, sinne og irritasjonen
over å bli fratatt en leke, følelsen av å ikke få det som man vil, sorgen i å
si ha det til mamma eller pappa en vanskelig morgen, smerten som kjennes på når
man slår seg.
En barnehagedag kan by på mange forskjellige følelser i
ulike skalaer. Både de gode og de vonde følelsene. De gode følelsene som glede
er også glede for de rundt. De vonde følelsene er de vanskeligste å takle, det
er også de følelsene som kan være vanskelig å bli anerkjent for. De vonde
følelsene kan være vanskelig både for de som skal trøste og hjelpe, men minst like
mye for den som kjenner på følelsen. Kanskje skjuler man følelsene og holder de
inni seg fordi man ikke vil vise de til de rundt.
Barn skal lære seg og få erfaringer med å møte og mestre
motgang. Det beste vi som omsorgspersoner kan gi de er trøst og ”lov” til å
gråte i situasjoner der barna kjenner behov for det. Gråt er en måte å
bearbeide vonde og vanskelige følelser på. Følelser som for oss voksne ikke
alltid er forståelig at har oppstått. Jeg kan ta meg i å si ”det gikk bra”
eller ”det er ikke noe å gråte for”. Men for barna så er det en reell følelse
og absolutt noe å gråte for, en følelse de trenger å bearbeide. Da er det
viktig å ha voksne rundt seg som møter følelsene, anerkjenner de og hjelper med
å bearbeide og takle følelsene istedenfor å undergrave de. Ved bruk av
verbalspråk og et tydelig og varmt kroppsspråk må vi hjelpe barna til å sette
ord på og forstå følelsene de kjenner på. Det er da vi hjelper barna på vei og
gir de en bagasje til å kunne takle motgang og vonde følelser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar