tirsdag 24. januar 2017

Omsorg

Gleden i å mestre, følelsen av nærhet og omsorg, gleden over å møte vennene dine som venter på deg hver eneste dag, følelsen av at noe er gøy og meningsfullt, humor og varme. Frykten i det du faller i en bakke, frustrasjonen i å ikke klarer å kle på seg utedressen, sinne og irritasjonen over å bli fratatt en leke, følelsen av å ikke få det som man vil, sorgen i å si ha det til mamma eller pappa en vanskelig morgen, smerten som kjennes på når man slår seg.

En barnehagedag kan by på mange forskjellige følelser i ulike skalaer. Både de gode og de vonde følelsene. De gode følelsene som glede er også glede for de rundt. De vonde følelsene er de vanskeligste å takle, det er også de følelsene som kan være vanskelig å bli anerkjent for. De vonde følelsene kan være vanskelig både for de som skal trøste og hjelpe, men minst like mye for den som kjenner på følelsen. Kanskje skjuler man følelsene og holder de inni seg fordi man ikke vil vise de til de rundt.


Barn skal lære seg og få erfaringer med å møte og mestre motgang. Det beste vi som omsorgspersoner kan gi de er trøst og ”lov” til å gråte i situasjoner der barna kjenner behov for det. Gråt er en måte å bearbeide vonde og vanskelige følelser på. Følelser som for oss voksne ikke alltid er forståelig at har oppstått. Jeg kan ta meg i å si ”det gikk bra” eller ”det er ikke noe å gråte for”. Men for barna så er det en reell følelse og absolutt noe å gråte for, en følelse de trenger å bearbeide. Da er det viktig å ha voksne rundt seg som møter følelsene, anerkjenner de og hjelper med å bearbeide og takle følelsene istedenfor å undergrave de. Ved bruk av verbalspråk og et tydelig og varmt kroppsspråk må vi hjelpe barna til å sette ord på og forstå følelsene de kjenner på. Det er da vi hjelper barna på vei og gir de en bagasje til å kunne takle motgang og vonde følelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar