mandag 30. januar 2017

Eventyrlig fortellerstund



Vi lister oss inn på gymrommet. Jeg kan se at det kribler i kroppen til barna, de lurer veldig på hva de har i vente, det er nesten litt vanskelig å ta det rolig nå!  

For at det skal være lettere å fange oppmerksomheten og holde fokuset under samlingsstunden har vi gjort litt endringer på rommet. Som dere ser på bildet er det ”rød løper” inn til et naturlig samlingspunkt. Barna går/halvveis løper for å finne seg en plass. De setter seg ned, klarer ikke helt å sitte i ro, det er så innmari spennende. 

Er det noen som husker hvilken sang vi pleier å synge om grisen?
Barna nynner noe som ligner "hvem er redd for den stygge ulv.
- Ja, det er sangen i "De tre små griser!". Kan vi noen andre sanger?
Barna blir stille. De kikker på meg. Jeg begynner å synge "Med krøllet hale" og alle kaster seg med i bevegelser og stemmer i til den velkjente sangen.

Videre åpner vi boksen og jeg forteller eventyret de begynner å kjenne godt. De har store øyne og sitter konsentrert under hele samlingen. De svarer når jeg spør, blåser i takt med ulven og ler når han brenner seg på halen.

Eventyrlige fortellinger og fordypningen i ”De tre små griser” har virkelig blitt tatt godt i mot av barnegruppen. Vi har formidlet det på litt forskjellige måter, både i planlagte samlinger og i spontane øyeblikk hvor vi tar tak i barnas initiativ. Denne dagen brukte vi flanellografen. Bildene lå i griseboksen og jeg tok frem ett og ett bilde etter hvert som jeg fortalte eventyret. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar