mandag 12. september 2016

Undring fører til naturfaglig eksperiment


En av guttene kom bort til meg med en U-båt han hadde laget av Lego. Han viste ivrig hvordan den funket, og forklarte hva alt var. U-båten kunne også kjøre på isen fordi den hadde hjul. Det var hull i sidene, men han mente at det ville gå bra under vann til tross for det.
-Ja, da blir det kanskje vakuum så vannet ikke kommer inn svarer jeg
- Vakuum? Kom det spørrende tilbake.
- Ja, det er noe sånn at vannet ikke kommer inn fordi det er luft inni svarer jeg litt usikkert.
- men hva er vakuum?
Ja, hva er egentlig vakuum? Jeg hadde ingen god måte å svare på det, ikke var jeg helt sikker på at vakuum var riktig ord å bruke heller, så hvordan skulle vi få dette forklart da?
Jeg hentet en bolle med vann og et glass på kjøkkenet, så satte vi glasset opp ned i vannet. Jeg så at det ikke kom vann inn i glasset, men gutten var ikke overbevist, så vi måtte finne en måte vi kunne sjekke at det var tørt inni glasset selv om det sto under vann. Jeg teipet en papirbit på innsiden av glasset, vi senket det ned igjen og overraskelsen var stor når papiret fortsatt var tørt etter at glasset hadde vært nedi vann. Jeg prøvde å forklare underveis at så lenge man satt glasset rett ned var trykket fra lufta inni så sterkt at vannet ikke klarer å komme inn. Vi så også at så fort vi satte glasset litt på siden kom det vann inn, og luftbobler ut (noe som var ganske så festlig)
Det gjelder å ta tak i disse hverdagsøyeblikkene i barnehagen, man må finne tid til å kunne svare ordentlig på spørsmål, undre seg sammen med barna og la de finne ut av verden med oss som støttespillere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar