mandag 12. september 2016

Matgruppe på Blå avdeling




 Julianne og to barn er i full sving på kjøkkenet. Rundt kjøkkenbenken har Julianne ett barn på hver sin side. Alle tre har forkle på og fremfor dem ligger det hvert sitt skjærebrett og kniv. Barna er konsentrerte og i full sving med å kutte opp søtpoteter i små biter. Denne onsdagen er det laks, søtpotetmos og grønnsaker som skal tilberedes. Det skal stekes, kuttes opp, moses, smakes på og dekkes på til lunsj.
På kjøkkenet blir lukte- og smakssansen utfordret i stor grad. Barna kan eksperimentere med smaker, lukter og på den måten bli kjent med råvarene og retten som skal serveres til lunsj. Råvarer er et fantastisk verktøy som kan brukes når barna skal stimuleres til å oppleve med alle sansene.  På kjøkkenet får barn erfaringer med volum, regning, vekt og tid. De kan vurdere størrelsen på ulike tomater og smake på dem etterpå. De kan hjelpe til med oppskriften, ett egg, to egg..., dekke bord, vente på at suppen kokes ferdig, ta en smaktest for så å kutte opp flere grønnsaker. Ved å la barn lære å sette ord på inntrykk og opplevelser, vil det igjen ha betydning for videreutvikling av talespråket og gi et rikere språk. Hva smaker for eksempel en rå potet sammenlignet med en som er kokt? Hvordan er konsistensen? Hva kan vi lage av poteter? Hva skjer hvis vi tar pepper på laksen? Hvordan smaker egentlig pepper?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar