onsdag 12. mars 2014

Kartlesing

I lekegruppa på Rød idag har vi hatt om kartlesning. De voksne laget et kart sammen med barna, hvor de bruket enkle symboler for å finne veien fra barnehagen til postkontoret. Barna laget så et eget kart basert på den voksnes sitt. Vi snakket om hva de ulike symbolene kunne bety, og om plassering (bortover/over/frem/foran etc)
Et tegn. Gateskilt. Vi snakket om gateskilt, og hvordan dette er et symbol som kan være med å vise oss hvor vi er. Vi ser på eget kart.


Grunnlaget for å kunne lokalisere er plassering i rekkefølge. Drivkraften i lokaliseringen ligger i oss helt fra fødselen av. Det å orientere seg i forhold til hvor man kan finne alle de spennende. for eksempel, er ofte  veien til besteforeldrene viktig. Man har helt sikkert opplevd at barna kan forstå hvor de skal, før man har fortalt dem det. Selv om de ikke kan forklare hele veien korrekt, eller lage et kart over veien, eller peke ut på kartet hvor huset er, har likevel barnet en del holdepunkter som forteller at det er på riktig vei. Plasseringsord har mye å si for hvordan barna lokaliserer seg, og hvordan man kan beskrive en vei, for så å tegne det som et kart. Det er mange ord som kan beskrive plassering og lokalisering. Forståelse av disse ordene er også en del av rombegrepet. Hva betyr det at man er bak huset? At bamsen ligger under bordet? Ballen inni boksen? Fuglen flyr over huset? Eller at etter at du har passert en bensinstasjon skal du kjøre til venstre ned en bakke? Noen ord er lette å forstå, mens andre ord trenger mange gjentagelser med tilhørende forklaringer og gjentatte erfaringer.

Tekst hentet fra Rammeplan for barnehager utgitt av kunnskapsdepartementet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar