Lese denne boken!” sier jenta og setter seg
på fanget.
Jeg starter på første side og sammen går vi
igjennom hele boken, leser og snakker om bildene før siste side lukkes.
”En gang til!” ler hun, og vi starter på nytt.
”En gang til!” ler hun, og vi starter på nytt.
Barna rundt nettbrettet ser på hverandre og
ler. Historien om Karius og Baktus kjenner de godt, men det er like spennende
og morsomt hver gang. Spesielt når de deler opplevelsen sammen. De begynner å
fortelle sammen med fortellerstemmen, samtidig som de følger nøye med.
Språk
er viktig, utviklingen har flere elementer i seg og språket påvirker både lek,
samspill med andre og senere læring. Det er flere måter å jobbe med språket på
og en er gjennom bøker og språkstimulerende aktiviteter, noe biblioteket er en
flott arena for. I høst har vi på Blå avdeling hatt flere turer til biblioteket og barna synes
det er kjempe spennende å dra dit. Etter flere turer er barna kjent med lokalene
og hvilke tilbud som finnes der. På vei ned snakker barna om hva de skal gjøre,
hvilke bøker de vil lese eller hvilket puslespill de vil prøve seg på igjen.
Miljøet
på biblioteket inviterer og inspirerer barna og med iver finner de raskt kjente
bøker eller oppdager nye. Helst vil de høre dem flere ganger. Noen setter seg også
ned med nettbrett og finner et eventyr de vil høre på, mens andre finner frem
puslespill. Biblioteket tilbyr flere aktiviteter for barna og alle finner noe
som passer dem. Uansett hva barna finner frem vil de jobbe med språk på en
eller annen måte. Barna som blir lest for får høre språk og snakke om hva som
skjer i bøkene, eller om bildene. Barna rundt nettbrettet snakker sammen, ler
og kommenterer eventyret etter som det blir fortalt og barn med puslespillene
snakker om motivene og må snakke sammen for å finne frem til riktige brikker. Alle
disse aktivitetene er språkutviklende og jo flere ulike aktiviteter barna har
rundt seg og tilgang til, jo bedre er det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar