Barna på gul ser en liten filmsnutt i kroken under trappa. De sitter tett sammen
på madrassen og ser oppi taket på filmen som vises på projektor. ”Se en tiger.
Den spiser mat”, utbryter de ivrig og peker opp mot filmen. ”Hvilken farge har
tigeren da?” spør den voksne. "Den er oransje og svart, og så sier den vrææææ”,
forteller ett av barna og ser bort på den voksne som nikker bekreftende og
smiler. Barna begynner å bli kunnskapsrike når det gjelder tigeren og mange av
de andre dyrene som bor i Nepal. Samlinger, formingsaktiviteter, filmer,
bilder, dyrelyder og plastdyr har vært med på å opparbeide barna en rekke
kunnskap og fakta, som ivrig blir gjenfortalt gjennom dagen i form av samtaler,
lyder, bevegelser eller gjennom leken og samspillene deres. Barna kjenner igjen
dyrene både på lyden, i forhold til farger eller hvilke spor de lager, og i den
siste tiden har vi også snakket litt om både hva dyrene spiser, hvor de bor
eller hvordan de sover. Entusiasmen var stor da vi så film om flaggermusen og
det visste seg at den sov mens den hang opp ned fra taket, og dette ble
gjenfortalt flere ganger under måltidet senere samme dag.
Gjennom å bruke IKT i prosjektarbeidet vårt kan vi vise
barna filmer som er med på å styrke og bekrefte at barnas kunnskap og
oppfatninger av dyrene stemmer med det de allerede har lært og blitt
introdusert for tidligere. Man kan dermed si at IKT er et verktøy man bruker i
barnehagen for at inntrykk skal bli skapt og lagret, og dette er igjen med på å
bygge opp under, bekrefte og styrke barns kunnskap og virkelighetsoppfatning. I
tillegg får vi et samlingspunkt og en felles opplevelse som relasjoner kan
bygges videre på.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar