tirsdag 13. oktober 2015

Tiger under trappa

Barna på gul ser en liten filmsnutt i kroken under trappa. De sitter tett sammen på madrassen og ser oppi taket på filmen som vises på projektor. ”Se en tiger. Den spiser mat”, utbryter de ivrig og peker opp mot filmen. ”Hvilken farge har tigeren da?” spør den voksne. "Den er oransje og svart, og så sier den vrææææ”, forteller ett av barna og ser bort på den voksne som nikker bekreftende og smiler. Barna begynner å bli kunnskapsrike når det gjelder tigeren og mange av de andre dyrene som bor i Nepal. Samlinger, formingsaktiviteter, filmer, bilder, dyrelyder og plastdyr har vært med på å opparbeide barna en rekke kunnskap og fakta, som ivrig blir gjenfortalt gjennom dagen i form av samtaler, lyder, bevegelser eller gjennom leken og samspillene deres. Barna kjenner igjen dyrene både på lyden, i forhold til farger eller hvilke spor de lager, og i den siste tiden har vi også snakket litt om både hva dyrene spiser, hvor de bor eller hvordan de sover. Entusiasmen var stor da vi så film om flaggermusen og det visste seg at den sov mens den hang opp ned fra taket, og dette ble gjenfortalt flere ganger under måltidet senere samme dag.


Gjennom å bruke IKT i prosjektarbeidet vårt kan vi vise barna filmer som er med på å styrke og bekrefte at barnas kunnskap og oppfatninger av dyrene stemmer med det de allerede har lært og blitt introdusert for tidligere. Man kan dermed si at IKT er et verktøy man bruker i barnehagen for at inntrykk skal bli skapt og lagret, og dette er igjen med på å bygge opp under, bekrefte og styrke barns kunnskap og virkelighetsoppfatning. I tillegg får vi et samlingspunkt og en felles opplevelse som relasjoner kan bygges videre på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar