”Se
på meg! Jeg går her!”
”En,
to, tre! Nå løper vi!”
”Jeg
klarte det!”
”En,
to, tre, HOPP!”
Latter,
rop og heiing sitter løst. Barna løper, hopper, klatrer og ruller. Det er en
balanse mellom dyp konsentrasjon idet de balanserer på en litt smal kant, og
ukontrollert glede når de klarer å heise seg selv opp en høy kloss.
For
en mestringsfølelse og glede det er når du kommer deg over kanten uten å ramle
ned, eller i det du får den andre foten over kanten og du kan reise deg stolt
opp og strekke armene i luften og si: ”JEG KLARTE DET!”
Barna
utforsker, de tester kroppen sin. Hvor fort kan jeg løpe, hvor høyt kan jeg
klatre?
Barna får
erfaring hvordan å beherske kroppen, hvordan kan jeg plassere bena og armene
mine slik at jeg klarer å løfte med opp på denne kassen?
Vi er så
heldige å ta et variert nærmiljø rundt barnehagen hvor vi kan finne både
bakker, ulike trapper, områder med gress, grus og asfalt, fontener og
klatrevegger. For barna
betyr dette mange ulike motoriske utfordringer. Å løpe bortover på flat mark,
er ikke det samme som å løpe nedover en bakke. Å gå opp en smal trapp er heller
ikke det samme som å gå opp en bred. Ben og armer må koordineres på
forskjellige måter, noe barna gjennom lek og fri utfoldelse i disse områdene
får erfare. Ikke bare er dette en øvelse i kroppsbeherskelse, men barna får
viktige erfaringer i beregning av hvor mye styrke de trenger til ulike
handlinger. De får også erfaringer med avstander og høyder noe som også bidrar
til å forstå seg selv i forhold til omgivelsene sine.
Å løpe
sammen, klatre sammen, mestre sammen, støtte hverandre og hjelpe hverandre gir
fellesopplevelser som styrker fellesskapet mellom barna.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar