tirsdag 25. august 2015

Matbordet på en småbarnsavdeling



”Matsang er sunget, barnas hender er vasket og gul avdeling er klare for lunsj”

I et måltid på en småbarns avdeling ligger det mye mer enn å mette de små. Måltidsituasjonen er en sosial samling der voksne og barn sitter rundt bordet, vi kommuniserer, vi ler og tøyser, vi tester grenser, blir kjent med nye smaker og hver enkelt barn blir sett, bekreftet og inkludert i fellesskapet og gruppen.

Sansene står i høyspenn. Brødskiven blir klemt mellom fingrene, vannet helles nedover magen, det er mange farger og konsistenser å se på, nesen lukter seg frem til gode, nye, rare og kanskje vonde lukter. Smakssansene får nye opplevelser og vi lærer at vi kanskje må smake flere ganger før vi liker det vi smaker på.

Det er også en arena som åpner for å gå i opposisjon mot de voksne og reglene som gjelder ved matbordet. I det å teste grenser ligger det mye læring. Et barn starter å dunke koppen i bordet og vips har vi et orkester med 6 barn som rytmisk dunker koppene sine i bordet med et stor smil om munnen. Barna gjør dette som en lek og i en naturlig utforskning og utprøvning av grenser.

Vi må ta hensyn til hverandre, lytte og dele på å være i fokus. Vi øver på bordskikk, på å bruke skje og gaffel, vi må vente på tur og språket blir utfordret i det å kommunisere hva man ønsker å ha på brødskiva, spørre om å få mer og i den gode samtalen mellom barn –barn og barn – voksen.


Når magene er mette og øynene trøtte vaskes hender og ansikt. Smukker, bamser, puter og tepper hentes, barna legges i vognene for en lur og innhenting av energi for å ta fatt på resten av dagen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar