En gruppe barn fra Blå adeling hadde en lekegruppe, hvor de lekte seg med tallene 1-6. Det ble en lekpreget
aktivitet, og for den voksne det ble det viktig og følge barna i deres retning og hva de ble
opptatt av, men samtidig tenke matematisk. Dette er en aktivitet som tar utgangspunkt
i tallforståelse, det er muligheter for å utvide med flere tall, bruke terning,
plusse og trekke fra etter hvert som barna utvider sin tallforståelse. Ved å la
barna få oppleve ulike aspekter ved matematikken, vil de gradvis gjennom at voksne hjelper dem å sette ord på erfaringene deres, utvide deres matematiske
forståelse.
Først hadde vi en samling hvor den voksne introduserte ett og ett
tall og snakket om antallet og så på tallsymbolet. Barna tok hver sine tall og
la de rundt i rommet, så fikk de beskjed om å løpe rundt i rommet til den voksne sa "stopp!"Da skulle de «fryse» og lytte til hvor mange ganger voksen klappet med
hendene. Så skulle de løpe til det tallsymbolet som passet med antall klapp. Etterhvert fikk barna selv bestemme hva de ville gjøre ved tallene. De ville bla sove
3 ganger, løpe 4 ganger rundt bordet, hoppe 3 ganger, bygge 3 hus, osv. Den siste
oppgaven ble løst ved å bygge 3 hus av puter, og avslutningsvis fikk de velge
seg et tall, og rydde det antallet puter tilbake i sofaen.
Hensikten var å gi barna en positiv og lekpreget opplevelse med
tallord og tallsymboler i tråd med det nye prosjektet vårt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar