tirsdag 29. oktober 2019

Estetiske opplevelser i Ekebergparken






I uken som var hadde vi på Rød avdeling en utrolig fin tur til Ekebergparken i det fine høstværet, hvor vi så nærmere på kunst. Under turen vår fikk vi sett nærmere på mange forskjellige skulpturer. Her filosoferte vi sammen over hva kunst er, hva de er laget av og hva skulpturene skulle forestille. Etter en del filosofering og diskusjon i barnegruppen, kom barna frem til en enighet om at kunst er både fint, morsomt, vakkert og rart samtidig. Også at det er laget for at andre mennesker skal kunne se på det.

Barna var veldig fascinert over alle de rare ”egenskapene” skulpturene hadde. Vi møtte en snakkende gatelykt som snakket engelsk og barna syns dette var litt skummelt i starten før de prøvde å prate med den ved å si alle de engelske ordene de kunne. Vi møtte også to mennesker laget av sølv som var fanget høyt oppe i et tre, et steinansikt som fulgte oss med blikket hvor enn vi gikk, og mye annet spennende. Barna var ivrige etter å prøve å finne ut hva de skulle forestille og hva det var laget av.

Den estetiske samtalen som barnegruppen har med hverandre og de voksne som deltar er veldig interessant. Den vil kunne styrke barnas evne til å tolke kunst, og også til å se ting fra ulike perspektiv. Å forstå kunst baserer seg ut fra dette også på sosial og moralsk utvikling. Dette er en utvikling som vanligvis går fra ”jeg sentrering (egoet)” til økt interesse for andre mennesker og kulturelle fenomen. I dialogen kan vi voksne prøve å utvide barnas erfaringer ved å knytte nytt til gammelt på en meningsfull måte. Barnas gjenkjenninger og egne tolkninger av kunsten er viktig å bruke tid på. De må få lov til å uttrykke seg, være ”med-tolkere” og reflektere rundt kunsten de møter. Å komme i kontakt med kunst på flere ulike måter, kan derfor være med på å gi barna og oss dypere, estetiske opplevelser.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar