Vi er så heldige å få være øvings-barnehage for studenter som tar barnehagelærer utdannelse på HIOA. Studentene kommer med sine faglige blikk, og med sine lærevillige sinn. Det er lærerikt både for personalet og for studentene å jobbe sammen på denne måten. Vi deler kunnskap, og vi inspirerer hverandre. Her ser dere "samlingsboksene" til en av studentene, og under kan dere lese om hvordan enkle konkreter kan skape spenning, glede og samhold. Det er også læring. Barna får øvet seg på turtaking og selvhevdelse, og det er mye god språktrening i bruk av sanger med rim/rytme og bevegelse.
”Ja”, roper barna og løper bort til matten. I boksen
ligger det noen dyr og sover og vi må banke på lokket for å se om de våkner. En
etter en banker barna på lokket og ut av boksen spretter det opp en gris.
”Gris” roper barna. ”Ja, det er en gris” sier den voksne. ”den lå og snorket og
sov nedi her, men vi vekket den”. ”Ja…” svarer barna. ”Kanskje vi skal synge en
sang om grisen?” Spør den voksne, ”ja” sier
barna i kor. Den voksne teller til tre og starter med sangen om grisen. Slik
fortsetter det til alle dyrene har våknet: grisen, katten, fiskene,
edderkoppene og lammet. Til slutt er det bare bjørnen igjen. Den sover tungt og
vi må banke hardt og si ”våkne!” for å vekke den. Barna legger seg ned på
gulvet og gjemmer seg. To-tre ganger i løpet av sangen spretter de opp og sier
”BØ”, selv om dette egentlig ikke skal skje før på slutten. Men hva gjør vel
det? Det er jo det som er det morsomste med hele sangenJ
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar