Denne dagen var det tid for dramalek. Ved matbordet snakker
vi om at vi skal gå ned på gymrommet å leke eventyret. Vi skal lage griseneser
av eggekartonger også kan vi bytte på å være ulven. ”For en god ide” utbryter et av barna. Resten av gjengen sier seg enig og
er kjapt ferdig med å spise opp brødskiven sin.
På gymrommet lages det grisenese til alle som vil ha, vi
bygger opp et grisehus av putene før vi samler oss rundt forundringsboksen.
Barna banker lett på boksen og vi titter oppi. Vi finner noe mykt, grått og
hårete. ”Det er ulven” roper barna. Vi
blir enig om at jeg, Helene skal starte med å være ulven. Alle de små grisene
samler seg inni grisehuset, de sitter helt stille og ser spent på meg.
Ulven tar en seiersdans før den går mot huset og sier; nå
skal jeg puste og pruste til huset deres blåser ned. Barna hviner av glede.
Ulven puster og puster før putene rases ned og ulven kiler alle grisene å magen.
Vi bytter på å være ulv. Barna lever seg inn i rollene, det blåses, latteren sitter
løst og spenningen er til å ta og føle på.
Dramalek er en morsom og lærerik formidlingsmåte. Alle barna
er deltakende i samme lek. Egenskapene til de ulike karakterene i eventyret
læres ved at barna selv får erfare eventyret ved å leke det.
”Hvem er redd for den
stygge ulv, stygge ulv, stygge ulv” nynnes det i det en lystig gjeng er på
vei ut av gymrommet!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar